Gästföreläsare på Valla Game Education

Föreläsningar från framgångsrika personer i spelbranschen som kompletterar den reguljära undervisningen. Under corona-pandemin kör vi oftast via Discord i klassrummet, exklusivt för deltagarna i utbildningen.

 VÅRTERMINEN 2021

Onsdag 20 januari kl 13:00-16:00

Sarah Fagerström

Vill du veta mer om genusfrågor inom spelkultur, esport och spelutveckling? Välkommen på en föreläsning med Sarah Fagerström från Female Legends. Sarah sitter i styrelsen för Female Legends som är ett community för tjejer och icke-binära som e-sportar. 

Om Female Legends
 
Female Legends främsta fokus är League of Legends, CSGO och Overwatch, men man är självklart välkommen även om man sysslar med andra e-sporter eller digitala spel. Vårt mål är att tjejer ska vara en självklar del av e-sporten och att det ska vara jämställt på proffsscenen. Oavsett om du spelar för att klättra eller bara vill hitta andra tjejer att ha kul med är Female Legends för dig. 

Onsdag 27 januari kl 15:00-16:00

Lina “Linis” Andersson

‘Go Fight Fantastic!’ är ett snyggt action-RPG med fokus på lagarbete och samarbete. Spelet har handritade miljöer och en helt unik grafisk stil. Go Fight Fantastic! utvecklas i Unity med 2D/3D-hybridteknik som innebär fantastiska 2D-miljöer med inslag av 3D-modeller, partikelsystem och andra effekter!

Lina “Linis” Andersson kommer berätta om sin resa genom spelbranschen samt de tekniker hon använder för att skapa världens snyggaste action-RPG.

Onsdag 10 februari kl 15:00-16:00

Alexander Milton

Eftersom så många regelbundet spelar spel har man som spelutvecklare möjligheten att påverka andra människor. Det innebär ett stort ansvar som man bör ta på allvar. Det kanske låter överdrivet om man bara vill bygga kul spel, men det är något alla spelutvecklare bör känna till och reflektera över. Enligt Folkhälsomyndigheten finns samband mellan dataspelande och psykisk ohälsa, såsom depression och ångest. Den som spelar mycket kan även få problem med den fysiska hälsan, skolarbete, sömn och sociala relationer. Vad har vi spelutvecklare för ansvar kring detta?

Alexander Milton från East Sweden Game tar upp dessa frågor och vi diskuterar tillsammans hur man som spelutvecklare kan förhålla sig till dessa frågor.

Onsdag 17 februari kl 15:00-16:00

Jens Blomquist

Blockscape är ett häftigt blockbyggarspel i Minecraft-stil från Linköping som redan sålt över 50.000 kopior. Mannen bakom spelet är Jens Blomquist som besöker Valla Game Education via Discord för att berätta om sin resa som spelutvecklare, tekniken bakom Blockscape och hur spelmekaniken fungerar. Det blir en unik inblick i livet som indiespelsutvecklare!

Onsdag 3 mars kl 15:00-16:00

Robin Stjernberg

Thunderful Group AB är ett svenskt holdingbolag i spelbranschen, baserat i Göteborg. Bolaget grundades 2017 av Brjánn Sigurgeirsson och Klaus Lyngeled, i samarbete med Bergsala Holding, som moderbolag för deras spelutvecklingsstudior Image & Form och Zoink. Gruppen består av utveckling, publicering och distribution.

Robin Stjernberg arbetar på Thunderful Publishing med marknadsföring och framtagning av promotionmaterial. För Valla Game kommer Robin berätta om sitt arbete och hur man skapar bra synlighet för sitt spel.   

Onsdag 10 mars kl 15:00-16:00

Max Lachmann

Pole Position Production är ett ljud- och musikproduktionsföretag i Stockholm som jobbat på tunga titlar som Battlefield V, Flight Simulator, The Crew 2, Just Cause 4, Asphalt 9, Far Cry 5, Cities: Skylines samt Hollywood-rullar som Christopher Nolan’s episka Dunkirk.

Med mer än 30 års erfarenhet från musikproduktion och tio års fältinspelning och ljuddesign bemästrar teamet komplex ljudinspelning, ljuddesign, komponering, efterproduktion, mixning och implementering, för film och spel.
Onsdag den 10 mars kommer VD och grundaren Max Lachmann att berätta om bolaget och sin resa som företagare. Vi avslutar med en rejäl frågestund. Vi kör digitalt via ESG Discord.

Onsdag 17 mars kl 15:00-16:00

Stefan Furenbäck

Välkommen till föreläsning med Stefan Furenbäck från Saab. Stefan är chef för sektionen som jobbar med visualisering samt simulering utav datorspelararna i Saabs flygsimulatorer.

Stefan erbjuder en unik inblick i hur Saab arbetar med ”spelutveckling” för Gripen inom flygsimulatorer. Vi diskuterar likheter och skillnader mellan spel och simulatorer samt hur teknik och metoder från spelbranschen är drivande för flygindustrin.

Dessutom berättar Stefan hur han fick jobbet på Saab, hur de jobbar kring olika sorters simulatorer och varför de har det roligaste jobbet i universum.

Torsdag 18 mars kl 16:00-18:00

Valla Game Mixer

Välkomna till ett matchningsevent mellan spelstudios på East Sweden Game och elever på Valla Game Education.

Vid detta tillfälle kommer spelstudios som söker praktikanter att presentera sig och berätta vad de söker. Det finns även möjlighet att ställa frågor.

Torsdag 25 mars kl 16:00-17:00

Kajsa Grafström

Alla älskar att bygga spel, men många tycker ekonomi och företagande verkar krångligt. Därför kör vi en workshop och frågestund med Kajsa Grafström där vi reder ut begreppen. Kajsa är frilansande ekonomichef i spelbranschen med uppdrag på Stardoll, Wonderword med flera.
OBS: Denna gången samkör vi med East Sweden Game via Google Meet

Onsdag 14 april kl 15:00-16:00

Mattias Häggström

Mattias är produktchef på Reason Studios i Stockholm som utvecklar och säljer Reason – ett framgångrikt verktyg för musikproduktion som innehåller allt man behöver för ett professionellt sound. Under en intensiv timme kommer Mattias visa hur man når full potential i Reason (som alla deltagare på Valla Game har gratis tillgång till under utbildningen).

Förutom arbetet på Reason Studios har Mattias dessutom komponerat musik för flera spel, till exempel Cobalt av Oxeye Games, Scrolls av Mojang och Castle Story av Sauropod Studio. Imponerande!

Onsdag 21 april kl 15:00-16:00

Marcus Thorell

Marcus är en av grundarna bakom det omåttligt framgångsrika spelet Star Stable och har arbetat där som Creartive Director. Nu har Marcus gått vidare och har nya spännande projekt på gång. Under en intensiv timme kommer Marcus att berätta om sin resa med Star Stable och kanske ge en hint om sitt kommande projekt.

Under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet arbetade Marcus för Target Games som spelkonstruktör och bidrog bland annat till rollspelen Drakar och Demoner och Mutant.

Efter tiden hos Target Games arbetade han under flera år med reklam innan han gav sig in i datorspelsbranschen. Marcus Thorell var en av de tre grundarna till datorspelsföretaget Idol FX som gjorde ett tiotal datorspel under några års tid. Senare skapades företaget Pixel Tales som är delaktiga i ett flertal datorspelsproduktioner så som Starshine Legacy och Star Academy och sedan Star Stable Online som nu ägs av Star Stable Entertainment AB.

Onsdag 28 april kl 15:00-16:00

Jon Laprevote

INSTÄLLT PGA SJUKDOM

Jon Laprevote är en ljudtekniker med erfarenhet av ljudteori, akustik, musikteori, studioinspelning av mikrofoner, förstärkare, mixerbord, postproduktion med mera.

Dessutom är Jon producent och skriver egna låtar under namnet Inner Engineers, främst inom psytrance. För Valla Game kommer Jon att berätta om praktiska saker som är bra att känna till vid ljud- och musikproduktion för spel eller streaming.

Onsdag 12 maj kl 15:00-16:00

Olle Landin

De började bygga appar 2010. Sex år senare omsätter spelföretaget 126 miljoner och drygt varannan krona är vinst. Olle Landin är en av grundarna till bolaget bakom Quizkampen som på kort tid blev nordens största quiz-spel.

Olle har nu sålt bolaget och gått vidare i livet. Nu driver han bland annat podden Spelskaparna, Sveriges största podd för spelutvecklare. Olle besöker Valla Game via Discord för att berätta om sin resa med Quizkampen och varför det är så kul att spela podda med Spelskaparna.

(Om vi har tur kanske Olle berättar om sitt nya hemliga projekt).

Onsdag 26 maj kl 15:00-16:00

Narin Yousef

Narin Yousef är grundare och VD på spelstudion Aftnareld som är medlem på East Sweden Game. De utvecklar co-op äventyrsspelet Coridden där Narin också är grafiker. Narin kommer berätta om alla utvecklingsfaser som Coridden gått igenom och hur första tiden i ett spelprojekt kan ses som utbildning. Dessutom får vi höra hur man kan arbeta med speltestning och hur det är att pitcha för tunga spelförläggare.

 HÖSTTERMINEN 2020

Fredag 9 oktober kl 15:00-16:00

David Marquardt

David Marquardt tröttnade på jobbet i potatisfabriken och räddningen blev en gedigen utbildning i spelutveckling på The Game Assembly i Malmö. Efter examen år 2011 startade David spelstudion VisualDreams tillsammans med några kurskamrater. Trots flera hyllade spel avvecklades bolaget 2014 och David började jobba som artist & designer på Turborilla i Umeå, mest kända för mobilspelsserien Mad Skills.

Eftersom David inte bara är en ovanligt trevlig kille, utan även sjukt begåvad har han på sin fritid utvecklat megasuccéer som Pull My Tongue, Fluffy, Glitch Dash och Hexaflip tillsammans med sin talangfulla hustru. Självklart bygger han hus, renoverar raggarbilar och är familjefar också.

David berättar om livet som indieutvecklare för Valla Game och kastar eventuellt in ett unikt erbjudande på en nyrenoverad Shelby GT500.

Onsdag 21 oktober kl 15:00-16:00

Anna Erlandsson

Anna Erlandsson är journalist i grunden med en stark kärlek för spelkultur, både i Sverige och internationellt. Hon älskar även sociala medier, cosplay och att podda. 

Kanske är Anna mest känd som före detta ordförande i Sverok –  Sveriges största ungdomsförbund med 101 000 medlemmar i 3 600 föreningar över hela landet som utvecklar och sprider spelhobbyn. Innan dess jobbade Anna på SVT som digital redaktör & researcher och är riktigt vass på sociala medier.

Nu jobbar Anna som Nordisk representant för legendariska spelutvecklaren och förläggaren Bethesda Softworks efter ett par inhopp på Science Fiction Bokhandeln och e-sportföreningen Female Legends. Bethesda är kända för spel som Skyrim: The Elder Scrolls, Fallout serien, Wolfenstein, Quake, Doom och en massa andra ruskigt tunga spel.

För Valla Game Education kommer Anna att berätta om sitt nuvarande jobb på Bethesda och hur man gör avtryck i den digitala världen i sociala medier samt diskutera könsroller och inkludering i spelbranschen.

(Foto av David Lagerlöf)

Onsdag 4 november kl 15:00-16:00

Mattias Adolfsson

Denna gången gästas vi av spelveteranen Mattias Adolfsson som är expert på AI och gameplay inom racingspel.

De senaste tio åren har Mattias haft ledande roller på teamet bakom Need For Speed-serien på Ghost Games i Göteborg som nu byter namn till EA Gothenburg. Tidigare har han jobbat på klassiker som Rallisport Challenge, STCC, V8 Challenge och megasäljaren Battlefield.

Vi kör en öppen frågestund med Mattias som kommer berätta vad han jobbat med de senaste åren och hur man bygger världens bästa racingspel. Förbered gärna några bra frågor till Mattias.

Onsdag 18 november kl 15:00-16:00

Anna Norrevik

Antler Interactive är en av Europas ledande VR och AR spelstudios som även publicerar spel till mobil och dator. De har släppt VR-spelen SVRVIVE: The Deus Helix, Kartong – Death by Cardboard och AR-spelet Krystal Kart. Nu ligger fokus på spelen Krystopia: A Puzzle Journey och Krystopia: Nova’s Journey.

Anna Norrevik är bolagets VD som tidigare arbetade som producent på Paradox Interactive. Där ledde Anna bland annat spelteamet bakom Crusader Kings 3. Hon jobbade även på expansioner till Europa Universalis 4 och Crusader Kings 2, inklusive The Reaper’s Due och Rights of Man.

Anna ansluter till Valla Game via Discord för att berätta om Antler Interactive och hur de ser på framtiden för spelbranschen.

Tisdag 24 november kl 13:30-15:00

Magnus Chirgwin

Magnus Chirgwin är kompositör och ljud designer. Via Discord kommer Magnus till Valla Game för att berätta hur man får bästa sounded till sitt spel. Magnus är en professionell spelmusikskapare som arbetar nära spelstudion Skyfox Interactive och Visualiseringscenter C i Norrköping med flera.

Magnus kommer att prata ljuddesign och hur man skapar effekter och spelmusik som lyfter och bidrar till att göra ditt spel ännu bättre. 

Onsdag 9 december kl 15:00-16:00

Mathias Nordvall

Mathias Nordvall är speldesigner och forskare på Linköpings universitet inom kognitionsvetenskap. Han specialområde är haptiska spelgränssnitt. Föreklat kan haptik förklaras som läran om effekterna av beröring och kroppsrörelser

Två vanligt förekommande tekniska lösningar som använder sig av haptisk överföring är spelhandkontroller och mobiltelefoner utrustade med force feedback. Dessa använder sig av motorer med en ojämn fördelning av en vikt på axeln som skapar vibrationer.

Mathias har använd haptiska spelgränssnitt för att återskapa spelklassiker för dövblinda personer. En version av retrospelet Pong, som spelas med förbundna ögon utan ljud, fick mycket uppmärksamhet för några år sedan. Mathias kommer till Valla Game för att berätta mer om detta. Detta tillfälle blir fysiskt i klassrummet, om corona-situationen tillåter.

Valla Game Education är en utbildning från Valla folkhögskola i Linköping.

Våra huvudmän är Studiefrämjandet och Sveriges 4H. Verksamheten är politiskt och religiöst obunden.

Läs mer om Valla folkhögskola: 
valla.fhsk.se

Läs mer om East Sweden Game:
eastswedengame.se

Studievägen 22
583 29 LINKÖPING
013-35 55 80

Kursansvarig: Lucas Westerlund
0760-21 40 42, lw@valla.fhsk.se